Kryštof Brůha (CZ) → Audire Fluctus (Signal Calling)

19–24
  • 12 Centrum
  • Objekt

O projektu

Transmediální socha Audire Fluctus se pohybuje na pomezí světelného objektu a interaktivního díla v podobě datového totemu. Monitoruje technologickou aktivitu svého okolí a vizualizuje elektromagnetické záření generované elektrickou sítí, komunikačními prostředky a zařízeními pracujícími na bázi elektrického proudu. Audire Fluctus tuto aktivitu zviditelňuje pomocí média zvaného Spektraflux, které díky své anizotropní struktuře dokáže měnit index lomu světla, a tím vytvářet unikátní barevnou a dynamickou texturu. 

Kryštof Brůha vyvinul Spektraflux s cílem vytvořit fyzické médium, které umožňuje vizuální práci překračující limity digitálních médií. Instalace je umístěna v prostoru piazzety Národního divadla, v místě velké koncentrace elektromagnetických zařízení. Reflektuje tak běžně nepostřehnutelné dění silových polí, v jejichž sítích se pohybujeme a žijeme – neviditelnou energii města. Instalace byla realizována v rámci otevřené výzvy Signal Calling ve spolupráci s PrusaLabem, prototypovou dílnou Josefa Průši. 

Umělec*kyně

Kryštof Brůha je intermediální umělec žijící a tvořící v Praze, který ve svých dílech zkoumá specifická prostředí – od environmentálních až po technologická a virtuální. Zaměřuje se na vlivy na ně působící a na jejich celkovou transformaci v čase. Umožňuje nahlížet na jevy našemu vnímání skryté, například díky makro a mikro mapování prostředí, a pomocí takového skenování prostoru a času skrze umělecké artefakty divákovi nabízí nový pohled na realitu. Jeho médii jsou instalace, kinetické sochy, generativní videa či experimentální filmy. Když je vyvíjí, využívá vědecké metody, specificky navržené algoritmy, generativní design a strojové učení. Při realizaci pak Brůha vytváří vlastní nástroje pomocí Rapid Prototypingu a CNC technologie, které jsou řízené počítačem. Veškeré tyto technologické procesy se následně odrážejí v estetice jeho děl.

Vystavuje v domácích i zahraničních galeriích již od svých studií na pražské AVU, během nichž absolvoval stáže na VŠUP a v Indonesian Institute of the Arts. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny jeho experimentální filmy Prolog k Signum Supra a Resonare De INTER Solaris, která byla mezi nominacemi na Nejlepší český experimentální dokumentární film. Obdržel také cenu Grafika roku v kategorii Počítačová grafika za rok 2019 a 2021 a v NFT výzvě Galerie Artefin získal 1. místo v kategorii Hlasování odborné poroty. V roce 2023 se pak stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Nově působí jako vedoucí ateliéru Time-Based Media na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Lokalita

Prostranství mezi starou a novou budovou Národního divadla navrhl v rámci výstavby Nové scény český architekt Karel Prager. Od roku 2016 nese náměstí jméno prvního českého prezidenta Václava Havla. Piazzetta Národního divadla je jedním ze zpola skrytých pražských míst, které kromě mimořádné atmosféry skýtají i unikátní akustiku. Díky festivalu získává prostor piazzetty novou dominantu na pomezí uměleckého objektu a sochy, která reflektuje situaci odehrávající se v bezprostředním okolí a současně na sebe strhává pozornost svou působivou konstrukcí s fluidním médiem.

  • Patron instalace

    PrusaLab, prototypová dílna Josefa Průši

  • Powered by

    ČT art

  • Za podpory

    Národní divadlo

  • Za podpory

    Zenit

  • Za podpory

    Praha 1