Bill Fontana (US) → Silent Echoes: Dachstein

19–24
  • Centrum
  • Zvuková instalace

O projektu

Bill Fontana svým projektem naléhavě připomíná křehkost klimatické i kulturní rovnováhy. V roce 2019 hořela gotická katedrála Notre-Dame – „duše Paříže“, symbol evropské kultury. Zvony byly destrukce ušetřeny, ale také na mnoho let umlčeny. Tiše naslouchaly ruchu a shonu města i hluku stavebních prací. Zvukový umělec Bill Fontana pomocí senzorů zachycujících vibrace zvonů tyto harmonické rezonance převedl do slyšitelné podoby. Tóny tichých pařížských zvonů zároveň přenesl do ledových jeskyní rakouského masivu Dachstein. Tam spolu se zvuky zdejšího ledovce, tajícího v důsledku klimatických změn, začal vznikat unikátní duet. Parsifalův dóm v ledových jeskyních Dachsteinu je místem, které prý skrývá nedocenitelné tajemství. V motetu (formě polyfonní hudby) rakouského skladatele Antona Brucknera „Locus iste“ je popisováno jako tajemství, které nám klade otázku, jak chceme s přírodou v budoucnu žít. 

Site-specific zvukový duet tvoří základ pro projekt „Sound Bridge“, který se přesouvá, uvádí v nových kontextech a je součástí řady evropských a světových galerií. Instalace Billa Fontany je prvním formátem spolupráce Signal Festivalu s festivalem Ars Electronica v Linci, jednou z nejuznávanějších přehlídek novomediálního umění na světě.

Umělec*kyně

Bill Fontana patří k zakladatelům sound artu. Jeho zvukové projekty vznikaly již od sedmdesátých let dvacátého století jako monumentální prostorové instalace, v nichž reflektuje zvukové situace konkrétních míst. Své projekty realizoval na řadě nejvýznamnějších uměleckých akcí, výstavách a ve veřejných prostorách po celém světě, mezi nimiž jsou například benátské bienále, Tate Modern v Londýně, Brooklyn Bridge v New Yorku, SF MOMA v San Franciscu, Národní galerie Victoria v Melbourne, Abu Dhabi Festival, Ars Electronica v Linci a mnoho dalších. O své tvorbě nejčastěji hovoří jako o zvukových sochách, které využívají lidské nebo přírodní prostředí jako zdroje hudebních informací. Autor o své práci tvrdí: „Některé z mých nových prací (nazývaných Akustické vize) představují zkoumání obrazu, který tvoří zvuk, a zvuku, který tvoří obraz.“

Lokalita

Bill Fontana přenesl vibrace duetu zmlklých zvonů ze shořelé katedrály Notre Dame a zvuky tajících ledovců v Dachsteinu do kontemplativní oázy uprostřed Starého Města — barokního refektáře dominikánského kláštera ze 17. století. Ačkoliv refektářem (mnišskou jídelnou) už neproudí jen dominikánské rozpravy, které byly jedním z ústředních nositelů evropské vzdělanosti a etiky, ozvěny ducha doby jsou v něm k zachycení i nadále. V současnosti se sál využívá pro diskuse a koncerty v rámci platformy Dominikánská 8, a pro instalaci Billa Fontany tak tvoří zvukově i duchovně citlivý podklad.

Podporuje

  • Partner instalace

    Ars Electronica

  • Za podpory

    Christie Digital

  • Za podpory

    Dominikánská 8