Michael Bielický & Kamila B. Richter (CZ) → Columbus 2.0

19–24
  • Hradčany
  • Interaktivní projekce

O projektu

Čelíme neustálému exponenciálnímu nárůstu informací. Když se v takovém moři nových zpráv pokoušíme orientovat, cítíme jistou zranitelnost; možná podobně jako kdysi Kolumbus, který se vydával na cestu do neznámých vod nekonečného oceánu. Byl to právě rok 1492, který znamenal počátek dvou diametrálně rozdílných událostí. Vyplutí Kryštofa Kolumba od španělského pobřeží je nejen počátkem moderní doby, ale zároveň koncem dlouhé éry dvou kultur, které po staletí formovaly vývoj Španělska a Evropy. 

Současná informační společnost stojí před výzvou najít správnou navigační filozofii a adekvátní nástroje pro orientaci v rychle rostoucím digitálním prostředí. Columbus 2.0 pomocí interaktivního navigačního systému transformuje aktuální zprávy z webu do podoby informačních vln, které vytvářejí iluzi dynamicky se vlnícího textového prostoru připomínajícího oceán. Navigátor může pomocí otáčení lodním kormidlem proplouvat mořem informací a zažívat nekonečné informační tsunami i překračovat imaginativní hranice mezi různými jazyky.

Umělec*kyně

Michael Bielický žije od roku 1969 v Německu. Výtvarné umění studoval na Akademii v Düsseldorfu u Nam-June Paika, u kterého poté působil jako asistent. V roce 1991 založil a vedl na Akademii výtvarných umění v Praze historicky první ateliér nových médií. Od roku 2006 řídil katedru Media Art na Univerzitě umění a designu při ZKM v Karlsruhe. Bielický patří mezi první umělce, kteří v evropském a českém prostředí začali rozvíjet práci s elektronickými a digitálními technologiemi. Nejčastěji pracuje s tématy a nástroji komunikace, navigace, videa či VR technologií a v posledních letech také s webovými informacemi ve veřejném prostoru. Jeho díla byla často rozvíjena ve spolupráci se ZKM v Karlsruhe a prezentována např. na festivalu Ars Electronica či v muzeích umění jako v pařížském Centre Pompidou či MoMA v New Yorku. 

Kamila B. Richter spolupracuje s Michaelem Bielickým na řadě digitálních projektů, zejména v oblasti informačních technologií. Je absolventkou pražské Akademie výtvarných umění a Technikon Natal University v Johannesburgu, kde se začala věnovat propojování klasické malby, grafiky a digitálních technologií. Věnuje se unikátní metodě založené na přenosu dat z chybujících digitálních nosičů do média olejomalby, přičemž využívá technické postupy středověkého malířství.

Lokalita

Projekce rozvlněných textů se přelévá do psaníčkových sgrafit fasády Schwarzenberského paláce, místa s minulostí stejně bouřlivou jako informační tsunami od Kamily B. Richter a Michaela Bielického. Schwarzenberský palác vyrostl na místě čtyř měšťanských domů, které v roce 1541 zničil požár. Renesanční rezidence za dobu své existence putovala z rukou do rukou a až v 18. století připadla rodu Schwarzenbergů. Na začátku minulého století v ní bylo wehrmachtem zřízeno vojenské muzeum a po dalších peripetiích minulého režimu ji v roce 2002 získala Národní galerie Praha– a to včetně nádvoří, na kterém je nyní umístěno kormidlo pro plavbu rozbouřenou projekcí.

Podporuje

  • Partner instalace

    Národní galerie Praha

  • Za podpory

    Christie Digital