O projektu
Mizí ekosystémy, biologická diverzita i zvukové krajiny. Jejich charakteristické zvukové obrysy jsou stále více rozostřovány technologickým šumem. Problémem mizení zvukových krajin se badatelé po celém světě zabývají už od 60. let 20. století.
Naše pozornost však směřuje do situace lokální, do krajiny v okolí hradu Lipnice v srdci Českomoravské vrchoviny. Ocitáme se v Loukově, někdejší zaniklé vsi na Vysočině pod vrchem Melechov. Zvuky zde, v okolí kostela sv. Markéty, už po sedm století symbolizují vztahy mezi krajinou a lidmi. Směrem ven slyšíme kostelní zvon – symbol času a nositele náboženských a sociokulturních hodnot. Slyšíme také varhany – hudební nástroj užívaný při liturgii. Směrem dovnitř se nesou zvuky z přilehlé silnice, zurčení Meziklaského potoka nebo lomoz lidí pracujících na přilehlých polích. Zvuková krajina kolem kostela sv. Markéty vypráví svůj příběh, který se v minulosti dotýkal a dnes dotýká každého zdejšího obyvatele. Abychom si lépe uvědomili vlastní akustickou povahu takové krajiny, přemýšlíme, jak její znějící existenci zachytit, izolovat a naslouchat jí. Chceme-li to udělat, pokoušíme se ji přenést do zcela jiného prostoru a zasadit do odlišné akustické reality jako zvukový monolit.
Prostor kostela je osvětlen scénografickou realizací Dragana Stojčevskiho původně vytvořenou pro inscenaci Král Oidipús v Národním divadle. Jedná se o závěrečný obraz představující odchod oslepeného krále. Samotný koncept inscenace konfrontoval antickou předlohou s křesťanskými rituály a symboly, jak je známe z dneška. V rámci Signal Festivalu dostává objekt nové konotace, neztrácí ale zásadní význam. Je umístěn před oltářem, dočasně si vypůjčuje prostor kostela, stává se novu alternativou zobrazení Spasitele. Kromě symbolické roviny nabízí nové setkání kostelní architektury v dialogu se zvukovou instalaci Michala Rataje.
Zvuková instalace vznikla u příležitosti výročí 100 let Českého rozhlasu.
Umělecké dílo bylo vytvořeno ve spolupráci s katedrou skladby HAMU v rámci projektu Zvuková imerze veřejného a privátního zvukového prostoru, podpořeného z prostředků Institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace, kterou poskytlo MŠMT v roce 2022.
Zvuková instalace je rozšířena o čtyři večerní improvizační hudební intervence, které se konají mezi 20:00 až 22:00 →
12. a 13. 10. OFFSCREEN trio
Ivan Boreš – elektrická kytara
Michal Rataj – zvukové objekty, prostorový zvuk, live electronics
Jan Trojan – ozvučený plech, live electronics
Jiří Hodina j. h. – zpěv
14. a 15. 10. Letters From Sounds
Michal Rataj – live electronics, klavír
Oskar Török – trubka, live electronics, klavír
Koncept a realizace: Michal Rataj a Jan Trojan
Produkce: Hana Šťastná
Realizace grafické partitury: Tobiáš Horváth
Technická podpora: Jan Křeček, Pietro Nacca
Účinkující: Martin Debřička (saxofon), Štěpán Drtina (violoncello), Jan Dudešek (větrná harfa), Haštal Hapka (pozoun), Michal Hrubý (basklarinet), Jan Jirucha (tuba), Anežka Matoušková (zpěv), Vít Nermut (housle), Mélusine de Pas (viola da gamba), Anna Romanovská Fliegerová (koto), Jan Rösner (zvon), Petr Tichý (kontrabas), Jan Trojan (ozvučený plech, zvon), Zdeněk Závodný (saxofony)
Foto: Petr Neubert