Spojení kulturní platformy Signal Festivalu, která přináší jedinečný umělecký zážitek ve veřejném prostoru noční Prahy a unikátní české firmy Prusa Research, která uspěla ve svém oboru a stala se etalonem ve světě DIY tvorby a výroby 3d tiskáren. Tyto zdánlivě nespojitelné instituce přinesly v roce 2019 do kulturního prostoru výzvu Signal Calling. Tato platforma si od začátku klade za cíl představit mladé umění širokému publiku a prostředkem k dosažení takového cíle se stala profesní základna kreativní dílny PrusaLab – ta poskytla své technologické zázemí a prototypovacím procesem provedla každý rok jeden vybraný projekt; od počátku až po plnohodnotnou konfrontaci s masami diváků na jedné z nejnavštěvovanější kulturní akci v Čechách.
V roce 2019 v otevřené výzvě uspěla dvojice architektů Petr Vacek a Adam Cigler s projektem “Reflexe”, který představuje hexagonální robotické zrcadlové pole, plnohodnotně ovladatelné, takže vytváří dynamickou reflexní sochu o průměru dvou metrů. První ročník otestoval kapacity obou institucí na maximum a protože se jednalo o velmi ambiciózní projekt přestaly na chvíli platit předem dohodnuté limity a instalace získala maximální pozornost všech účastníků. Vyčerpávající projekt ale všechny bohatě odměnil a Reflexe se stala nejúspěšnější instalací z dílny projektu Signal Calling – což ovšem nesnižuje kvalitu všech následujících projektů.
Během roku 2020, kdy byl festival na poslední chvíli zrušen (z důvodu pandemických opatření) se pilně pracovalo na instalaci Živý les umělkyně Kateřiny Blahutové. Ten byl nakonec představen na festivalu v roce 2021 a výborně korespondoval s ekologickým zaměřením celého ročníku. Fundraisingová instalace vybrala přes sedmdesát tisíc korun, které získal ekologický spolek “Sázíme stromy”. Ani v dalších ročnících instalace vzešlé z projektu v programu nezapadly a představili současné domácí tvůrce jako kreativní a bádavé jedince, kteří se zajímají nejen o interaktivní digitální umění, ale stejně tak i o lokální kontext a globální problémy. Instalace Nezmar trojice studentů liberecké umělecké školy (z ateliérů architektury a digitálního umění) O. Drahokoupila, V. Plavce a F. Zemana byla divácky velmi populární. Spojení zdánlivě živého organismu a přírodního efektu luminiscence vyžadovalo i konzultaci s kapacitami z chemicko-inženýrských akademií.
Volumetrický displej Nexus, se stal vítězem předposledního ročníku výzvy v roce 2023. Dvojice autorů Lukáš Dřevjaný a Luboš Zbranek (jimž asistovali David Minařík a Michal Mitro) si vzala inspiraci jak z oblasti divadelní scénografie tak interaktivních digitálních procesů. Nexus, který funguje jako libovolná stavebnice opakujících se světelných prvků, je modulární a lze jím porůst vybraný útvar ať už umělý nebo přírodní. Jako taková představuje základ pro růst mnoha dalších variant a navazujících projektů.
Během pěti let existence výzvy se vybraná umělecká díla po sofistikovaném kurátorovaném procesu představila jako součást Signal Festivalu a čelila tak během čtyř podzimních večerů pozornosti nespočtu diváků. Často také instalace cestovali po festivalech nebo kulturních akcích podobného typu. Díky poctivé práci konstruktérů, kteří často kladli důraz i na skladnost vytvořeného objektu navštívily instalace Francii, Island, Itálii, Švýcarsko a dokonce i Spojené arabské emiráty. Často také byly součástí komerčních prezentací nebo domácích projektů – jako například světelný festival Blik Blik v Plzni.
Během pěti let investovali obě instituce do projektu jednotky milionů korun. Ať už formou dedikované profesionální přípravy nebo jako přímou finanční podporu. Během let se do výzvy se svými projekty přihlásilo více než sto nejrůznějších autorů a autorek. Možnost konfrontace svých nápadů se zkušeným kurátorským týmem měli všichni, kdo měli chuť. I když vybraných projektů nakonec bylo jen několik, přesto představuje Signal Calling jedinečnou a stabilní platformu, na které se mohou setkávat jak tvůrci z výtvarných a uměleckých oborů s inženýry, architekty nebo designéry. Právě spojení Signal Festivalu a PrusaLabu umožňuje propojení těchto dvou světů do jednoho udržitelného ekosystému, ve kterém jsou přednosti obou zesíleny ve vynikající synergii.
Letos v rámci projektu Signal Calling představí obě instituce instalaci začínajícího českého umělce Kryštofa Brůhy, který se v tomto roce stal laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého. Kryštof Brůha dlouhodobě vyniká v propojování senzorických technologií s imerzivní vizuální estetikou a zároveň je zručným technikem, který navrhuje a testuje nejrůznější materiály a konstrukce. V projektu Audire Fluctus se všechny tyto fascinace propojují v unikátním díle – sedm metrů vysoký pilon naplněný speciální kapalinou Spektraflux představuje estetické ztvárnění vlivu elektromagnetického vlnění jako vizuálního vjemu. Běžně neviděné vlnění, které je ovšem nedílnou součástí dnešního informačního systému se zhmotní do překvapivého obrazce. Vysoký sloupec kapaliny, která se neustále přečerpává a načechrává hraje celou plejádou barev a připomíná strnulého živočicha, který se neustále přizpůsobuje svému okolí.